رقم العضوية : 1عدد المساهمات : 2514تاريخ التسجيل : 30/08/2009مزاجى : الجنس : العمر : 41 الاوسمة :
موضوع: الإستميشن, فكرة وطريقة لعب - إتعلمها وألعبها الإثنين ديسمبر 13, 2010 7:56 pm
كن مشاركا لاتقرا وترحل اترك تعليقا
كنت وعدت أخواني معانا في المنتدى هنا أني هنزلهم موضوع كامل عن الإستميشن
إن شاء الله الموضوع هيكون بيتكلم عن 1) فكرة اللعبه 2) قواعدها 3) طريقة لعبها 4) خطط للعب 5) حسابات المكسب والخساره
نبتدي الموضوع
مقدمه بسيطه للموضوع :
لعبة الإستميشن بدأت الإنتشار في مصر في السبعينات ودخلت لمصر عن طريق ظباط الجيش اللي كانوا بيدرسوا في روسيا مع الرغم من أنها لعبه روسيه لكن مصطلاحتها فرنسيه و إنجليزيه و مصريه وبدأت تنتشر أكثر في التسعينات بين شباب الجامعات وهي كلعبه ليست لها قوانين ثابته فغالبية قوانينها إختياريه تتم بالإتفاق وسيتم تناول بعضها وأكثرها شيوعاً في مصر
1) فكرة اللعبه : هي لعبة ورقيه يتم لعبها بأأي مجموعه أوراق (كوتشينه) عادي وهي مكونه من 52 ورقه "كارد" وتقسم على 4 لاعيبين لكل لاعب 13 كارد وهو عدد اللمات المتاحه . ولكي يتم لعبها لا بد من توافر 4 لاعبين . مهمة كل منهم أن يسعى جاهداً للحصول على عدد اللمات التي يستطيع الحصول عليها بالورق الذي في يده . (سيتم شرحها لاحقاً) بحيث أن عدد اللمات التي يطلبها الأربعة لاعبين لا يساوي 13 إما أكبر أو أصغر وتستمر اللعبه 13 دور وبعد إنتهائها أعلى لاعب حاصل على أسكور (نقاط) يسمى كنج ومن يليه يسمى صبي كينج .... صب كينج ومن يليه يمس صبي الكوز .... صب كوز والأخير وهو يسمى الكوز
مصطلحات وتعريفات وتعليمات هامه
ترتيب (أسماء الكروت + قوة الكروت) من الأقوى للأضعف (حسب الألوان ) ونأتي من اليمين إلى اليسار {أنظر الصوره} القلب الأسود (البج) (spade) ونرمز له في اللعب S القلب الأحمر (هارت) (heart) ونرمز له في اللعب H المعين الأحمر (الكاروه) (diamond) ونرمز له في اللعب K الورده السوداء (التريفل) (clubs) ونرمز له في اللعب T *************** دور السانس (no trump) وبنرمزله في اللعبب $
ترتيب الكروت حسب قوة الرقم داخل اللون الواحد الرقم واحد (الإس ) (Ace) الشايب (الرواى) (king) البنت (الدام) (queen) الولد (الفاليه) (jack) رقم 10ال (ten) ثم 9 ثم 8 ثم 7 ثم 6 ثم 5 ثم 4 ثم 3 ثم رقم 2(التو) وده خاليكم فاكرينه لإن ده أصغر وأهم كارت ممكن ينقزك أو يغرقك
أفويد = وهو عدم وجود أحد الألوان لديك (الأشكال اللي شرحناها دلوقتي بنسميها ألوان ) الكوول = وهو المزاد حيث يبداء كل لاعب في ذكر عدد اللمات التي يستطيع الحصول عليها مع ذكر نوع القطوع (شكل من اللي فاتوا) صاحب الكوول = وهو الشخص اللي حصل على المزاد متثبت = لاعب طلب القطوع في لون وجه لاعب تاني طلبه بعدد لمات أكثر كوول وز = وهو لاعب هيطلب عدد لمات زي صاحب الكول بس بيشاركه في المكسب (سيتم شرحها) الريسك = وهو عدد اللمات الخطر (سيتم شرحها تفصيلاً) الدونت = وهو ما ليس للاعب الرابع أن يطلبه من لمات (سيتم شرحها) الدور أوفر = عدد اللمات التي سيحصل عليها الأربعة لاعبين أزيد من 13 لمه الدور أنـدر = عدد اللمات التي سيحصل عليها الأربعة لاعبين أقـل من 13 لمه القطوع (trump) = وهو يتم أختياره لكي تستطيع أن تقطع على اللون الذي ليس لديك منه وعشان برده نوضح لو القطوع سبيد (القلب الأسود) وإنت ما معاكشي وعايز تاخد اللمه دي ممكن تقطع الباز = قاعدة اللعبوهي أول ورقه (كارد) تم رميها في الأرض أوفر كت = معناها إن في واحد إستخدم كارد قطوع للقطع على لون والتاني نزل كرت أعلى منه عشان ياخد اللمه (محتاج اللمه) أندر كت = معناها إن في واحد قطع بكرت من القطوع وواحد تاني حط كرت صغير تحته (بيخلص منه) فنت = ومعناها إنك سيبت اللمه ومرضيتشي تلمها سواء كان معاك تاخدها أو ما معاكشي تاخدها أو بتأفود نفسك في لون (بتتخلص من مساتره) داكك = وهي كلمه معناها أن الورق اللي مع الاعب لايمكن اللعب به و الحصول على لمات ومنها يتم إلغاء الدور وايت فور---= وتقال عند توزيع الورق وهي تمنع صاحب الكوول من الكلام في إنتظار الاعب سواء أن يطلب دك الدور أو داش بلايند الداش = وهي الصفر أي ولا لمه داش بلايند = ولا لمه بدون معرفة القطوع (صفر أعمى) فول هوس = الكروت من الأس للتن (أس - روا - دام - فاليه - تن) صعايده - إتصعد = وهي معناها إن الأربعة لاعبين لم يحصل أي منهم على لماته وبيتعاد الدور بس بيضرب في 2 وجت من هنا (مره 4 صعايده بيلعبوا كوتشينه هم الأربعه خسروا)
بكده تقريباً إحنا قولنا معظم مصطلحات اللعبه المهمه عدا السهو أو النسيان ولو في حاجه وقعت مني يا ريت تفكروني
ضع تعليق بحسابك فى الفيس بوك
مصراوى
رقم العضوية : 1عدد المساهمات : 2514تاريخ التسجيل : 30/08/2009مزاجى : الجنس : العمر : 41 الاوسمة :
موضوع: رد: الإستميشن, فكرة وطريقة لعب - إتعلمها وألعبها الإثنين ديسمبر 13, 2010 7:57 pm
كن مشاركا لاتقرا وترحل اترك تعليقا
قواعد اللعب الأساسيه التي لا تتغير 1) عدم رفع الكروت أثناء التوزيع وإذا رفعها أحد الاعبين فيكون دونت داش يعني مالوش حق الداش 2) لو أحد الأوراق أثناء التوزيع إنكشفت يحق لصاحبها دك الدور وإعادة التوزيع من جديد 3) عن عدم وجود لون أو أكثر من الأربعة ألوان الأساسيه لابد أن تقول أفويد ولك الحق في دك الدور أو تكملته 4) عند بداية الكول الحد الأدنى من اللمات هو 4 5) عند عدم المقدره على دخول الكوول يتم الباس 6) لا يحق للاعب الي كان أول كوول وقال باس إنه يطلب أزيد من 3 لمات 7) يحق للاعب إنه ياخد وز مع صاحب الكول لعدم مقدرته إنه يعلي عليه في عدد اللمات عند القطع - الكت لابد أن لايكون هذا اللون معاك منه أثناء القطع وإلا يعتبر غش "ديرتي" وتحصل على دون -5 يخصم منك 5 ويمكن إكمال الدور أو إنهائه ويعاد من جديد أو إنهاء الدور وحسابك أنت إنك الخاسر الوحيد 9) لايجوز أن يطلب أزيد من 2 من الاعبين داش 10) لآي لاعب الحق في أنه يدك الدور في حالة عدم إمكانية حصوله على الحد الأدنى من اللمات ألا وهو 1 بوينت الأس 4 بوينت / الروا 3 بوينت / الدام 2 بوينت/ الفاليه 1 بوينت / أي رقم أخر زيرو بوينت من 10: 2 11) أعلى الكروت قيمه هو اللي بياخد اللمه 12) القطوع يمكنه أن يحصل على أي لمه حتى لو كانت الإس
طريقة اللعب
يبداء اللعب بتوزيع ال 52 كارت على ال 4 لاعبين لكل واحد منهم ورقه ويحصل كل منهم على 13 كارت واللي بيوزع بتقفل الدايره عنده يبداء كل لاعب من الأربع الموجودين بترتيب الكروت حتى يستطيع تحدي القطوع مثال على الكروت الموزعه
هذه الكروت تم ترتيبها ألأربعة ألوان من الكبير للصغير هنا يقوم الاعب بإختيار القطوع كل حسب طريقة تفكيره أو أسلوب لعبه وهو ينحصر هنا بين لونين الهارت والتريفل نظراً لأنهم الأكثر قوه وعدداً في يد الاعب
بعد تحديد القطوع "وده بيتم في سرك يعني محدش بيشوف ورق اللي جنبه ولا يقوله هو مختار القطوع على أٍساس أيه"
صاحب أول كلام مثلاُ هيقول 4 كاروه وإنت دورك هتقول 4 هارت اللي بعدك دورهممكن يقول 4 سبيد "بج" اللي بعده لازم يقول أزيد من 4 أو لو معاه 4 سانس ساي هو قال 5 تريفل اللي بعده قال 5 كروه إنت ممكن تقول هنا 6 تريفلوتسثبته أو 5 هارت وتعديها ساي قولت 6 تريفل كده هو إتثبت إلا لو إنت غيرتالقطوع أو حد غيرك أخد الكوول
دلوقتي الكول بتاعك إنت 6 وهو 5 اللي بعدك ممكن يقول 2 "كده كله 13 لمه" يبقى كده الأخير بيتقاله دونت داش "يعني مالوش صفر ممكن هو يقول 2 ريسك
كده جنابك بتبداء اللعب
وبترمي كارت في الأرض وكل واحد بيرمي كارت والأعلى هو اللي بياخد اللمه وهو اللي يرمي يعني هو اللي يفتح الهاند تاني مهمتك الأن إنك تلم 6 لمات عشان تكون ميد "كسبان " لازم تلم ال 6 لمات مش أزي ومش أقل أزيد أو أقل يعني إنك خسران
أمثله توضيحيه لخطط اللعب
نفترض إنك شخص ما فتح الهاند "بداء اللعب" بالفاليه الكاروه "الولد" ونزل رقم 4 وبغدين 8 وبعدين الإس "رم واحد" صاحب الرقم الإس هو اللي بيلم
نفترض مثلاً إن القطوع تريفل "الورده السوده" وإن أول واحد فتح الدام الهارت "البنت" واللي بعده نزل 8 وإنت ما معكشي مناللون ده "ما معاكشي هارت أفويد أو خلص منك ممكن تكت "تقطع بأي كرت منالقطوع
نفترض إنك معاك كارت ومش عايز تكت وعايز تتخلص من ماستر "كرت من الكروت الكبيره" ممكن ترميه يعني اللي معاك فتحوا تريفل وإنت ما معكشي تريفل ممكن تسكرت "تحرق أو ترمي " الماستر اللي معاك
بعد الإنتهاء من الأدوار ال 13 هناك 5 أدوار إجباريه محدده سابقاً وكل دور محدد قطوعه وهي دور السانس ، دور الإسبيد ، دور الهارت ، دور الكارو ، دور التريفل
قلب الدور يعني تغيير الدور الإجباري وإختيار قطوع تاني وللقلب لازم أزيد من 7 لمات يعني 8 تقلب "تغير دور القطوع يعني ما يبقاش دور إجباري حتى لو 8 من القطوع نفسه "
دور الصعايده وهو الدور اللي محدش ميد فيه يعني الكل خسران ولم يحقق لماته ويتم إعادته كدور جديد ويتم ضرب نتيجة اللعب * 2
دور الداش وهو الدور رقم 13 المكرر وهذا الدور في الغالب له قاعدتين 1) لا يتم طلب الداش 2) يتم ضرب نتيجة الدور في 2 كأنه دور صعايده
1) عدد الأدوار 13 دور 2) دور الصعايده يتم إعادته بنفس الرقم ويضرب في 2 3) بعد الدور ال13 هنالك دور خاص يسمى الدور ال 13 داش وهو ممنوع فيه طلب الداش نتيجة الدور تضرب في 2 4) بعد الدور الداش هنالك 5 أدوار إجباري ، وكل دور محدد قطوعه وهي دور السانس ، دور الإسبيد ، دور الهارت ، دور الكارو ، دور التريفل 5) يحق لآي لاعب أن يقلب دور القطوع لآي دور وفي حالة الخساره يتلعب دور صعايده عادي ثم يتلعب دور القطوع مره تانيه 6) بعد إنتهاء دور التريفل الإجباري يتم حسم نتيجة البوله
أعلى لاعب حاصل على أسكور يسمى كنج ومن يليه يسمى.................. صب كينج ومن يليه يسمى.................. صب كوز والأخير وهو يسمى.................. الكوز
حاله شاذه الزيرو كينج وهو الشخص اللي في أخر البوله مع إنتهاء أخر دور يكون سكوره صفر وشروطه
كان كينج في دور من الإدوار
كان كوز في دور من الإدوار
سكوره كان أزيد من 100 في دور من الإدوار
سكوره كان أقل من - 100 في دور من الإدوار
هنا اللي كان الكنج وصاحب أعلى سكوز بيكون هو الكوز والإتنين التانيين سب من غير أي حاجه
ضع تعليق بحسابك فى الفيس بوك
مصراوى
رقم العضوية : 1عدد المساهمات : 2514تاريخ التسجيل : 30/08/2009مزاجى : الجنس : العمر : 41 الاوسمة :
موضوع: رد: الإستميشن, فكرة وطريقة لعب - إتعلمها وألعبها الإثنين ديسمبر 13, 2010 8:09 pm
كن مشاركا لاتقرا وترحل اترك تعليقا
طريقة الحسابات سنستخدم طريقة الحسابات البسيطه "الأوليه " وهي منقسمه لقسمين
إما أن يتم حساب رقم الدور أو حساب رقم 13
وسنستخدم الطريقه الأكثر شيوعاً وبها بعض الصعوبه وهي رقم الدور
أولاً : حسابات صاحب الكوول في حالة المكسب {نضيف} = رقم الدور + عدد اللمات + 10 "للكوول" في حالة الخساره {نطرح} = رقم الدور + (عدد اللمات الزائده أو الناقصه ) + 10للكوول
ثانياُ : حسابات الوز في الكوول في حالة المكسب {نضيف} = رقم الدور + عدد اللمات + 10 "للوز" في حالة الخساره {نطرح} = رقم الدور + (عدد اللمات الزائده أو الناقصه ) فقط
ثالثاً : حسابات الاعب العادي لا رسك ولا كوول في حالة المكسب {نضيف} = رقم الدور + عدد اللمات في حالة الخساره {نطرح} = رقم الدور + (عدد اللمات الزائده أو الناقصه )
رابعاً : حسابات الداش بلايند 1) الدور أوفر "عدد اللمات أزيد من 13 في حالة المكسب {نضيف} = رقم الدور + 20 في حالة الخساره {نطرح} = رقم الدور + 20 + (عدد اللمات الزائده أو الناقصه ) |2) الدور أندر عدد اللمات أقل من 13 في حالة المكسب {نضيف} = رقم الدور + 10 في حالة الخساره {نطرح} = رقم الدور + 10 + (عدد اللمات الزائده أو الناقصه )
خامسا : حسابات الداش 1) الدور أوفر "عدد اللمات أزيد من 13 في حالة المكسب {نضيف} = رقم الدور + 10 في حالة الخساره {نطرح} = رقم الدور + 10 + (عدد اللمات الزائده أو الناقصه ) |2) الدور أندر عدد اللمات أقل من 13 في حالة المكسب {نضيف} = رقم الدور + 20 في حالة الخساره {نطرح} = رقم الدور + 20 + (عدد اللمات الزائده أو الناقصه )
سادساً : حسابات صاحب الرسك في حالة المكسب {نضيف} = مكسبه حسب أي حاله من الحالاات السابقه + 10*(رقم الرسك) رسك عادي - دبل/تريبل في حالة الخساره {نطرح} = خسارته حسب أي حاله من الحالاات السابقه + + 10*(رقم الرسك) رسك عادي - دبل/تريبل رقم الرسك = 1 أو 2 أو 3 أو 4 ***
الرسك - دور أوفر -عدد اللمات أزيد من 13 صاحب الرسك هو أخر لاعب 1/ رسك عادي عندما عدد اللمات + أو - 2 2/ دبل رسك عندما عدد اللمات + أو - 4 3/ تريبل رسك عندما عدد اللمات + أو - 6 4/ كواتر رسك عندما عدد اللمات + أو - 8
سابعاً : حسابات الأونلي إما بإضافة وطرح 10 أو بالضرب في 2 في حالة الإضافة في حالة المكسب {نضيف} = يحصل على مكسبه حسب أي من الحالات السابقه + 10 في حالة الخساره {نطرح} = يحصل على خسارته حسب أي من الحالات السابقه + 10 في حالة الضرب في حالة المكسب {نضيف} = يحصل على مكسبه حسب أي من الحالات السابقه مضروبه في 2 في حالة الخساره {نطرح} = يحصل على خسارته حسب أي من الحالات السابقه مضروبه في 2
ثامناً : حسابات الصعايده الناتج من مسكب أو خسارة أي لاعب مما سبق مضروب في 2
حسابات الخاصه
صاحب ال 8 فيما فوق وهي حسابات لللاعب الذي يطلب أزيد من 7 لمات (8-9-10-11-12-13) ويطلب الريسك في حالة المكسب {نضيف} (عدد اللمات+ 10 كوول +13 بونس +10 ريسك )مضروبه في 2+ رقم الدور في حالة أونلي ميد يحصل على +10 أونلي في حالة الخساره {نطرح} -(عدد اللمات الزائده أو الناقصه + 10 كوول +10 ريسك )مضروبه في 2+ رقم الدور في حالة أونلي لوسر يحصل على +10 أونلي
هام جداً في حال حصول لاعب ما على ال 13 لامه أي 52 كارد وهو كبوت إستميشن {المستحيل} يعتبر في هذه الحاله أونلي ميد ويحصل على مكسبه طبقاً لأي حاله مما سبق إضافه إلى 50 نقطه زياده ويحصل الاعبين على خسارتهم العاديه إضافه إلى خساره 25 نقطه إضافيه
ضع تعليق بحسابك فى الفيس بوك
مصراوى
رقم العضوية : 1عدد المساهمات : 2514تاريخ التسجيل : 30/08/2009مزاجى : الجنس : العمر : 41 الاوسمة :
موضوع: رد: الإستميشن, فكرة وطريقة لعب - إتعلمها وألعبها الإثنين ديسمبر 13, 2010 8:11 pm
كن مشاركا لاتقرا وترحل اترك تعليقا
نبذة عن الاحتمالات (( ESTIMATIONS ))
الاحتمالات او الايستيميشن زى ما بنقول عليها
هى كيف تضع احتمالات من خلالها (( تتبوأ e13 )) مكانة عالية وسط مجموعة من الاعضاء
يعنى اللعبة عقلية فى المقام الاول
(( طبعا لازم تهنتش ... حاشرحها بعدين يعنى ايه ..... ولازم تهد اللى بيلعبوا معاك .... الحرب النفسية ليها عامل مهم جدا ))
يعنى انت مش بتعمل حاجة اكتر من انك تفكر ازاى تميد وتحسب لماتك وتلعب على غباء اللى حواليك وعلى معرفتك بشخصياتهم وطريقة لعبهم ...
نيجي بقى نتناول فى البداية اكثر الفئات التى تزاول هذه اللعبة .....(( بين طلبة الكليات ))
( 2 ) طلاب كلية التجارة وكلية الحقوق فى جميع جامعات مصر ::
والناس دى بقى بتلعب استيميشن لانها بعد ما خلصت دراسة صاعت ومش لاقيةحاجة تعملها علشان كدة بيلعبوا استيميشن لغاية ما يلاقوا شغل ..... اهوبيفكروا فى حاجة تلهيهم عن الواقع الاليم اللى عايشينه
( 3 ) طبعا كبارالسن والمعوقين مفيش حد فيهم بيلعب الحاجات دى لانها فوقمستوى تفكيرهم اصلا ومش فاضيين يتعبوا دماغهم فى حاجات مالهاش لازمة .
*************
نيجي بقى لمعنى كلمة هنتشة ....
الهنتشة فعلها فى اللغة هنتش
ويطلق على اللاعب المهنتش لفظ هنتوش وهو الذى يطلب كوول وليس معه اى شئيطلب به الكول وقد يميد وقد يخسر واحتمال الخسارة اعلى من احتمال الميد
والهدف من الهنتشة اما اللحاق بركب الكنوج بالذات لما تبقى كوز وسط البولة
يا اما عاوز تبوظ البولة لما يكون مالكش فيها حاجة خالص
ودى كانت الفروقات ما بين الحسابات من سنة 89 حتى سنة 2006
وفيه طرق تانية للعب الاستيميشن يعنى فيه ناس بتلعبها 10 ادوار بس (( فىبولات الكوبل المحترفة زيادة عن اللازم لانهم بيلعبوا اكتر من 10 بولات كلليلة))
وفيه استيميشن روسي يعنى تلعب مع واحد بس بدل ما تلعب مع 3 افراد
وفى الحالة دى بتاخد 13 كارت مخفى وبتكشف 7 كروت على الارض وتحتيهم 6 كروتمخفيين والدور بيتحسب زى ما انت عاوز يعنى 1 - صفر والشاطر يميد
والى هنا اختم قوانين الاستيميشن التى تفنن شباب القاهرة فى تظبيطها على هواهم طالما مش لاقيين حاجة تانية يعملوها
ضع تعليق بحسابك فى الفيس بوك
مصراوى
رقم العضوية : 1عدد المساهمات : 2514تاريخ التسجيل : 30/08/2009مزاجى : الجنس : العمر : 41 الاوسمة :
موضوع: رد: الإستميشن, فكرة وطريقة لعب - إتعلمها وألعبها الإثنين ديسمبر 13, 2010 8:42 pm
كن مشاركا لاتقرا وترحل اترك تعليقا
- طبعا هنبدا بترتيب الورق ..
اكبر الارقام من حيث القوه هو الرقم 1 >> اسمه فى اللعبه : ASE .. ااس ثانى اكبر الارقام // // // // الشايب >> اسمه فى اللعبه : RUAH .. رواه ثالت اقوى الارقام ........... البنت >> اسمها فى اللعبه : DAMA .. الدامه رابع اقزى الارقام ........... الولــد >> اسمه فى اللعبه : JACK .. جاك بعد كده الورق بالتسلسل 10 ثم 9 ثم 8 ... الى اخره
2- ترتيب العلامات من حيث القوه ...
اقوى كلر فى الكوتشينه هو : ( ورقه الشجر ) اسمه SPADE .. سبيد ثانى // // // // // ( القلب الاحمر ) اسمه HEART .. هارت ثالث // // // // // ( السمبوكـسا ) اسمها KARO .. كارو اضعف الكلرات هو ( الورده السودا) اسمها TREFL .. الترفل
*********************
بس و تبدا اللعبه باربع افراد و كل فرد فى اللعبه بياخد 13 ورقه و اللعبه بكوتشينه واحده و مينفعش 2 .. و طريقه توزيع الورق .. واحده لكل فرد و وهكذا ..
و كل فرد بيحسب هو هيلم كام لمه على حسب الورق اللى معاه فلو كان الورق قوى على حسب الشرح اللى فوق فيحسب الورقه دى بلمه
( اللمه ) .. يعنى كل فرد فى اللعبه بيبدا برمى ورقه من ال13 اللى معاه و هكذ و اكبر ورقه على البيز هى اللى تلم .. يعنى اكبر ورقه على الارض حسب الشرح اللى فوق هى اللى هتاخد اللمه و يبقى كده لمه
( القطوع ) و ده بينحدد فى اول اللعبه و اللى بيحدده هو الفرد اللى طالب اكترلمات من الافراد ال4 و ده بيكون عباره عن .. مثل: ا واحد قال 4 هارت ...واحد غيره قال 4 كاروه يبقى كده مثلا لو محدش قال بعده كلام يبقى القطوع كاروه و الشخص ده هيلم 4 لمات بس ... و يستخدم القطوع فى رميه على الكلر اللى معهوش منه
يعنى مثلا : هو حاسب بينه و بين نفسه انه هيلم 5 لمات منهم 3 معاه و هيقطع على 2 كده ال5
مثلا القطوع كاروه و اتلعب على الارض هارت و الشخص ده معهوش هارت و عايز لمتين زى محدد مع نفسه و على الارض مرمى ( ASE ) و (4) و (5) هارت و هو رمى كارت كاروه و لو يكن ( 2) مثلا ......كده اللى رامى كاروه هو اللى ياخد اللمه . لانه رمى قطوع
( الكول ) : و ده بيتحدد فى اول اللعبه حسب مقلنا و على حسب قوه الورقه اللى مختارها صاحب الكول و اقل كول يتقال ب4 لمات مينفعش اقل .. مثال : واحد طلب 6 سبيد مفيش اقوى من الاسبيد يبقى لو واحدعايز مثلا يحدد القظوع هارت لازم يقول 7 مينفعش 5 او 6 ... يعنى يزيد لمه على اللى طالب الكول لو عايز هو اللى يحدد القطوع
( الرسك ): بعد تحديد الكول .. الفرد اللى على شمال صاحب الكول يبقى هو الرسك و و بيقول هو هياخد كام لمه اخر واحد عشان يحدد الرسك بتاعه ..و بياخد ( 10 اسكور ) لو جاب اللمات و ينقصها لو مجبهاش .
( حساب اللمات ) بعد تحديد الكول كل واحد بيقول هو هياخد كام لمه .. مثلا : واحد طالب 5 هارت .( معنى كلامه هو طالب 5 لمات و القطوع هارت ) . اللى بعده بيكون اللى على يمينه مينفعش طبعا يطلب 6 لازم يكون اقل من اللى طلبها صاحب الكول و لو عايز 6 كان يقول من الاول .. مينفعش بعد كده . و و كل واحد يختار عدد اللمات اللى عايزها ماعدا اخر واحد اللى هو الرسك .. و بعد كده يجمعوها كلهم و لو عددهم 13 يبقى ملوش رسك و لو عددهم اقل او اكتر يبقى ليه ريك و يطلب عدد اللمات اللى عايزها لو عدد اللمات اكتر من 13 و و لو اقل يطلب اللى ميجبش مجموهم 13 .
( الحساب ) .. اللعبه ليها اكتر من طريقه لحسابها ..لكن اللى ن متعود لعب عليها ن و زميلى هو الحساب ده . و لو مش عجبكم انا عرف حسبات كتير للعبه تانى .
المهم الحساب كلاتى : اللى بيجيب لماته بيخد 10 سكور . و للى ميجبش ينقص عدد للمت بس . و اللى طالب لكول و جب لماته بياخد 10سكور .. و لو نقص لمات بينقص 10 عدد اللمت للى نقصها . الرسك : بيخد 10 لو ميد غير 10 لو جب لمته و لو نقص بينقص عدد لمته 10سكور لانه رسك ( الرسك ده بيبقى زى اللى طالب الكول ).